Tehnici plastice de lucru ce pot fi folosite de către copiii mici
Copiii pot sa foloseasca diferite materiale (acuarele, tempera, guasa, solutii colorate cu diferiti pigmenti din comert, materiale textile imprimate, hartie de desen alba, hartii colorate, creponate, cartoane, etc.), creand altceva decat ceea ce sunt, fara sa-si piarda propria lor structur
Folosirea tehnicilor de lucru nu trebuie sa fie un scop in sine intrucat aceasta blocheaza procesul de cultivare a creativitatii. Ea poate fi organizata sub forma unor exercitii-joc, sub forma de demonstratii, dar mai ales pe baza metodei invatarii prin descoperire.
Tehnici plastice
1. Tehnici cromatice de lucru – creta in forma de baton – asezand si miscand creta pe hartie se obtine o suprafata colorata lucrandu-se pe uscat ;
2. Ceracolor – pentru copiii mici, creioanele cerate, mari si groase, sunt cele mai bune, mai usor de manuit in activitatile artistico-plastice. in mod similar se poate folosi si creta colorata, la fel de bine se poate utiliza mangalul cu care se poate desena pe orice fel de hartie chiar pe glaspapir. Putem pastra chiar resturile de lemn ars pe care le putem folosi.
3. Tehnica culorilor umede – se realizeaza prin intinderea unei culori dizolvate in apa pe o suprafata de hartie. in functie de natura lor culorile pot fi transparente sau opace.
4. Pictarea cu tus colorat sau in culori carioca.
5. Pictura cu buretele – buretele taiat bucati mici, usor de manevrat, se inmoaie in culoare, apoi se trece cu el, in trasaturi mari, pe foaia de hartie, fie se picteaza o parte a lui si se utilizeaza ca o stampila.
6. Pictura cu sfoara – se inmoaie sfoara in culoare si apoi se traseaza peste hartie in toate directiile ;
7. Pictura cu trestia sau paiul – se picura mici baltoace de culoare pe hartie si apoi se sufla prin paiul care se tine deasupra hartiei pentru a imprastia culoarea ;
8. Stampilarea – se pot folosi : dopuri de pluta, bucati de lemn, legume (cartof, morcov) pe care se poate face un model. Acesta se baga apoi in culoare si se aplica pe hartie ;
9. Pictura cu degetele (dactilo-pictura) – aceasta tehnica ofera o mare siguranta copilului intrucat este cel mai adecvat mod de a-si exprima emotiile interioare pictand cu degetele ;
10. Pictura murala – este o pictura foarte mare, pe perete, la care participa toti copiii. Se poate realiza fie pe panza mare de sac, o coala mare sau mai multe ziare pe care le putem intinde pe podea sau pe perete ;
11. Desenarea cu lumanarea – se folosesc lumanari colorate, fie obisnuite, urma lasata de ele se vede in lumina. Dupa terminarea desenului se picteaza toata suprafata desenului in culori tari precum rosu, maro sau albastru;
12. Tehnica picturii pe faianta, marmura sau piatra – se recomanda folosirea culorii putin diluate iar dupa uscare sa se dea un strat de lac.
13. Pictura pe lemn – se executa pe placi de lemn bine slefuite ; pictura se executa cu o solutie alcatuita din tempera, albus de ou si putin ulei de in;
14. Pictura pe panza- poate fi utilizata panza de sac, panza subtire din comert si se utilizeaza tehnicile anterioare ;
15. Tehnica imprimarii tesaturilor – se utilizeaza tesaturi avand textura rara (voal, fileul, plasa deasa, etc.). Deasupra foii de hartie se asaza materialul inmuiat in tus negru, baituri colorate sau acuarela diluata. Materialul trebuie bine stors. Apoi, deasupra materialului se asterne o alta hartie si se apasa pe toata suprafata (de preferinta cu un rulou de cauciuc). Dupa ce se ridica foaia si tesatura folosita, pe foaia de baza ramane imprimarea, care constituie fondul peste care copiii pot desena cu pensula sau alt instrument ;
16. Tehnica picturii pe sticla – se executa desenul pe hartie dupa care se transpune pe spatele sticlei cu tus si se trece la colorarea suprafetelor. Sticla se degreseaza cu spirt sau diluant, pe partea unde se face desenul. Se aseaza sticla peste desenul executat anterior, iar apoi se contureaza cu pensula sau cu o penita inmuiata in tus negru sau tempera neagra amestecate cu aracet. Urmeaza trasarea detaliilor tot cu culoarea neagra. Cand totul s-a uscat se trece la colorarea suprafetelor in culori tempera sau ulei. Dupa ce culorile au fost asternute si procedeul de uscare este incheiat, este preferabil sa se lipeasca peste desen o foaie de hartie alba sau colorata;
Deosebit de importante sunt lucrarile colective deoarece dactilo-pictura are la baza relatii de colaborare si ajutor reciproc intre copii. O lucrare colectiva se executa pe suprafete plane mari facilitand cooperarea unui grup de 2 pana la 5 copii. Copilul prescolar verbalizeaza si comunica colegilor din colectiv continutul, precum si ceea ce intentioneaza sa includa in subiectul ales impreuna.