IMPORTANTA EDUCATIEI PRIN ARTA

  Exista, in ultima perioada, discutii din ce in ce mai ample cu privire la un anumit echilibru pe care sistemul educational ar fi de preferat sa il asigure intre materiile realiste si cele din aria creativ-artistica. Din ce in ce mai multe studii demonstreaza faptul ca introducerea unei ponderi mai mari de activitati artistice in programul zilnic de studiu al copiilor sau adaptarea tehnicilor imprumutate din arta pentru activitati de predare dau rezultate deosebite pe termen mediu si lung si eficientizeaza procesul de invatare al elevilor.

  Pornind de la NARATIV – Festivalul de lectura pentru copii si continuand apoi cu o serie de alte activitati desfasurate sub acelasi concept umbrela, am reusit sa construim, cu ajutorul specialistilor in educatie si al psiho-pedagogilor, o serie de ateliere interactive in cadrul carora cei mici se distreaza si invata in acelasi timp. Am descoperit, astfel, si am testat faptul ca invatarea si lectura devin mai facile si mai placute atunci cand in proces sunt folosite tehnici din diferite arte: muzica, teatru, actorie, desen sau pictura. Reactiile din partea copiilor si a parintilor au fost de fiecare data pozitive, ceea ce ne-a incurajat sa impartasim si cu voi cateva dintre motivele care ne fac sa integram o abordare interdisciplinara in majoritatea proiectelor noastre.

  Cum poate modela arta procesele cognitive ale copiilor
  Din punct de vedere fiziologic, creierul uman este alcatuit din doua parti – emisfera stanga si emisfera dreapta. Cea stanga este folosita in gandirea logica si in procesele de analiza. Este emisfera antrenata in scoala prin subiecte ca matematica, stiintele sau studiul gramaticii. Emisfera dreapta este folosita in perceptiile emotionale, intuitie si creativitate. Pe scurt, arta necesita folosirea emisferei drepte, emisfera pe care programele scolare neglijeaza uneori sa o antreneze.

  Dezvoltarea concomitenta a celor doua emisfere cerebrale prin stimularea si antrenarea acestora in egala masura, de la o varsta frageda conduce, in timp, la o imbunatatire a performantei academice. Un raport al organizatiei „Americans for the Arts” arata ca acei copii care participa in mod regulat, cateva ore pe zi, la diferite activitati care implica manifestarea artistica, dobandesc o mai buna tehnica de invatare, iar creativitatea lor este cu mult mai dezvoltata decat a celor care isi petrec timpul studiind exclusiv subiecte analitice.

Cum imbunatateste arta rata de succes profesional indiferent de domeniul de activitate
Cercetatorii de la Universitatea de Stat din Michigan au observat o foarte stransa corelatie intre gradul de prezenta al artei in viata celor mici si rata lor de succes in viitor. Copii care au luat parte la o mai mare varietate de activitati artistice sunt cei mai predispusi sa creeze inventii unice, sa vina cu idei inovatoare sau sa publice lucrari valoroase in domenii stiintifice sau tehnologice. Acesti cercetatori sunt de parere ca micutii care au fost expusi oricarui fel de educatie prin arta sunt capabili sa gandeasca mai deschis, si concluzioneaza ca lucrul cu mainile – specific domeniilor artistice – implica rezolvarea problemelor intr-un mod creativ, ceea ce aduce beneficii pe termen in lung in tratarea unor subiecte cu grad sporit de dificultate, indiferent de aria de specialitate.

Prin prisma proiectelor desfasurate de noi pana in prezent, am reusit sa observam cateva dintre beneficiile imediate ale programelor dezvoltate in jurul conceptului de educatie prin arta:

Cei mici reusesc sa se familiarizeze atat cu o serie de concepte noi cat si cu informatii care nu le sunt la indemana in viata de zi cu zi; spre exemplu, participantii la un atelier de Arhitectura care porneste de la o repovestire a romanului „Cocosatul de la Notre Dame” pot la finalul acestuia sa discute despre arhitectura secolului al XIV-lea si ulterior sa realizeze macheta celebrei catedrale din Paris.
Copiii se familiarizeaza cu specificul unor culturi diferite si dezvolta o capacitate sporita de intelegere a diversitatii; spre exemplu, participantii la atelierul de Teatru de umbre realizat in baza volumului „Mituri ale Greciei Antice” intra in contact cu o serie de caracteristici ale culturii grecesti care sunt inca de actualitate.
Cei mici descopera ca exista mai mult de un raspuns corect, mai multe puncte de vedere si in ce maniera acestea pot fi exprimate in fata altora; in cazul atelierului Tribunalul Personajelor realizat in baza volumului „O mie si una de nopti”, participantii sunt pusi in pielea unor personaje diferite pentru a explora perspectivele diferite ale aceluiasi subiect, pentru ca ulterior sa isi sustina aceste opinii si in fata colegilor.
in cadrul oricaruia dintre ateliere cei mici invata ce presupune lucrul in echipa, isi dezvolta increderea in propriile aptitudini si poate descoperi ca dificultatile pe care le experimenteaza nu il afecteaza doar pe el si, mai important, ca pot fi depasite cu ajutor.

in acest context, daca simtiti ca in mediul academic copilul nu primeste o „portie de arta” suficienta, va sugeram sa apelati la urmatoarele trucuri usor de folosit in timpul pe care il petreceti cu cel mic:
-> pastrati mereu la indemana cateva materiale simple (creioane colorate, foi, materiale reciclate, etc.) pe care acesta sa le poata utiliza oricand;
-> inscrieti-l pe cel mic la ateliere de educatie prin arta pentru a ii dezvolta simtul estetic si creativ, pentru a ii observa talentul si pasiunea;
-> mandriti-va cu operele de arta ale celor mici: puneti lucrarile lor la vedere, undeva unde toata lumea poate sa le observe. Astfel, copilul va simti ca munca sa este apreciata si va continua sa exerseze;
-> cititi impreuna carti despre diferite arte si artisti. in felul acesta cel mic se va familiariza cu multitudinea de optiuni existente, iar daca observati un interes sporit pentru o anumita arie, incercati sa fructificati inclinatia si/sau talentul respectiv;
-> observati impreuna formele de arta existente in jurul vostru: mergeti la muzeu, concerte sau teatru, dar incercati sa fiti atenti si la acele manifestari artistice mai putin vizibile, la metrou sau in parc;
-> porniti discutii de la ce va place pentru a ii incuraja sa va impartaseasca ce ii atrage si pe ei.

Educatia prin arta si metodele alternative de invatare sunt esentiale in dezvoltarea armonioasa a unui copil, si, din fericire, din ce in mai multi parinti si educatori inteleg aceasta abordare si contribuie activ la dezvoltarea de programe in acest sens.